Välaberget,jämtland

Allmän information – Välaberget

Välkommen till Åredalens finaste klätterklippa. Välaberget är en klätterklippa på fjället Vällistes skogsbeklädda nordöstsluttning. Huvuddelen av klippan är öst-sydöstvänd och här bedrivs klättring med en skön utsikt över böljande fjäll och vidder.

Beskrivning

Klättringen på denna lilla klippa är av utmärkt kvalité och kännetecknas främst av småstegsklättring på mycket god friktion. Klippan genomkorsas även av en hel del spricksystem, både stora och små. Klippan är ungefär femton meter hög i snitt och ungefär hundra meter bred. Det finns i runda slängar ett trettiotal leder i varierande svårighetsgrad.

Det har klättrats länge på denna klippa och troligen är Gillis Billing och Göran Stenberg några av de första att klättra lite mer seriöst här under -60 och -70-talet (tidigaste kända klättring av Välaberget skedde redan under trettiotalet). Under -80 och -90 talet har Håkan Eliasson och Jonas Persson, MatsHåkan Lundhag varit flitiga besökare av klippan. Leden ”Joshua” aka ”Sprickan i Skogen”, är kanske den mest omtalade och består av en ensam, bred spricka som klyver en mycket brant vägg och ett ”tak”. Den klättrades första gången av Josef Nyström och/eller Mats Olofsson, och är graderad till 8-/8. Annan kuriosa att känna till är att 95% av alla frileder på Välaberget har klättrats Frisolo.

Ett antal leder är borrbultade men kräver även att man säkrar med egen Tradutrustning där det tillåter. Leder som Främlingslegionen, Skoterleden och Röd Oktober är typiska exempel på detta.

Att Aidklättring är en betydande del av Välaberget märks tydligt då det finns ungefär 10 leder som klättrats i denna stil. De flesta etablerade under -90-talet. Den så kallade ”Stora Stenen” är ett stort stenblock nedanför huvudväggen, där det är tillåtet att bedriva träning (dvs med topprep om man vill) för aidklättring på tre etablerade aidleder. Det finns även en samling aidleder på huvudväggen (från C2 till A4+) dessa klättras UTAN topprep, endast på LEAD för att förhindra onödigt slitage, var vänlig Respektera detta! Samtliga aidleder är klättraren Pierre Olssons verk.

Det finns också stor möjlighet till fin bouldering då många stora block med ett flertal etablerade problem finns nedanför huvudväggen.

Vid foten av Välaberget finns en gästbok, skriv gärna, boken fungerar som ett forum för de klättrare som är aktiva i området. Här kan man läsa om det senaste som gäller för just Välaberget. Lokal klubb är Åredalens Klätterklubb.

Vägbeskrivning

gps

För att länka ska fungera optimalt rekommenderar vi att du har Google Maps installerat. Tänk på att GPS endast tar dig till närmaste adress. Surfar du i webbläsaren tar GPS:en dig hela vägen, använder du maps kommer du till närmaste adress..
Google Maps AndroidGoogle Maps Iphone IOS.

Sväng av från E14 i Undersåker mot Vålådalen. Passera indalsälven och Henån. I slutet av den branta uppförsbacken efter Henån finns en p-plats på höger sida, här står numera också en mobilmast. Följ kryssleden över kalhygget mot Väliste. Tag en stig åt höger efter ungefär 1 km. Följ den numera vältrampade stigen till berget. Det tar ca 15min att gå från parkeringen till klippan.

Leder

Valaberget

1. Meganöten5 (b) 12m

Följ diedret upp till hyllan, sedan höger och avslutas något överhängande. Fel utritad på skissen, leden som är utritad är i princip sträckningen för Captain Hook. Meganöten går ett par meter till vänster i det uppenbara diedret.
Titel tåtelNy6 Sport.png Tre stjärnor
Jan Rydén 2012
Ute på areten. 7 bultar. Topankare.
Grekisk salladNy8 Sport.png Tre stjärnor
Marcus Hernegård 2010
Går mitt på väggen mellan två aidlinjer. Startar vid en svag areteformation som sträcker sig ca 3 bultar upp. Därefter rakt upp på vassa crimpar mot ankaret under taket. Regnsäker. 4 bultar. Firningsankare.
2. Puhs hörna7 Trad.png (d) Två stjärnor13m

Överhängade diedret rakt upp. Tung och tämligen teknisk led, något runout 2/3 upp. Går att leda med kamkilar och wirekilar, vilket har gjorts många gånger. Rensning och första kända klättring av P Olsson, 1993
MockapärNy8- Sport.png Två stjärnor
Alexander Rydén 2012
Väggen mellan puhs hörna och vit november. 5 bultar. Firningsankare.
3. Vit november7 Sport.png Tre stjärnor12m
4 bultar, Pierre Olsson, 2001
En av de finaste bultade lederna på berget. Tidigare en aidlinje
4. Bulten6- topprep 8m

Kort, brant och välsopad. Endast toppsäkrad led.
Ända in i KakletNy6 Sport.png Tre stjärnor
Filip Arvidsson, Alexander Rydén -2010.
Gemensam start med Silhuettleden, men drar sig istället ut på vänstra väggen. Firningsankare.
5. Siluettleden6- (b) 15m

Börja ute på hörnet, klättra några layback moves upp till ett något löst block. Klättra över på högra väggen och följ den lilla sprickan rakt upp, sen vidare upp via Billingslingan till toppen.
6. Förbjuden kant6 Sport.png En Stjärna9m
4 bultar,
Småstegsklättring rakt upp utan att använda kanten. 4bb och ett ankare med kedja. Vill man använda kanten så gör man givetvis det, graden är då 6- och leden är mycket fin på detta vis också!
7. Björnen5+ (a) 13m

Layback via flaksprickan. Vid hyllan tar man de högra sprickorna upp till toppen. Firningsankare finns.
8. Billingslingan4 Trad.png (a) Två stjärnor13m

Bra nybörjarled. Följ de parallella sprickorna, ställ dig på listen mitt på väggen och gå till vänster. Vidare rakt upp på hörnet. Toppankare.
9. Främlingslegionen7- Mix.png (b) Två stjärnor12m
4 bultar,
Säkra i tvärsprickan med 4cm kamkil. Sedan rakt upp på små grepp via 4 bb mot det stora taket vid toppen. Taket klättras med dragning åt höger via ett incutgrepp för högerhanden i taket. Bultat ankare.
10. Teknisk linje6- Sport.png (a) Två stjärnor11m
Klättra rakt upp med utsteg till höger eller vänster om taket. Går också dela upp leden med en på var sida om det svagt utstickande hörnet mitt på leden, grad 6.
11. Eliassons svarta fläck6 Sport.png En Stjärna9m
4 bultar,
Insteg i sprickan, lägg en kamsäkring i tvärsprickan om du känner dig osäker. Följ diederet rakt upp via tre bultar, gå lite höger och sedan uppför svaplattan via en borrbult till toppen. Toppankare.
12. Hylands hörna6- topprep 9m

Klättra helt ute på hörnet hela vägen upp. Endast topprep. Teknisk led.
13. Korphörnet4+ (a) 11m

Går helt inne i hörnet. Bra nybörjarled, dock något grusig och svårare än man kanske tror.
14. Korpleden5 (b) 16m

Insteg några meter till höger om Korphörnet. Klättra i sprickan och upp till stor hylla åt höger, gå ut runt hörnet och rakt upp. Sista halvan klättrar man via de sista bultarna på Ren o Fin. Vill man toppa görs det lämpligen i borrbultsankaret till Ledknäckarn.
15. Ledknäckarn7 Mix.png (c) Två stjärnor16m

Börja leden nedanför det stora blocket, håll i blockets högra kant och klättra upp tills du står på själva spetsen. Placera en stor wirekil så högt du kan, jamma foten i sprickan och gå på rakt upp. Högerhanden greppar ute på areten till höger, säkra i den smala sprickan (gul alien/gul C3) sen med dragning åt vänster upp till stor hylla med en fixpitong, greppa höger-areten med högerhanden, kör rakt upp förbi borrbult till ankare, håll dej till vänster om areten hela tiden – gå inte ut till leden Ren o Fin, Ledknäckaren är en helt oberoende linje. Leden är nu upprustad med ny bb istället för den gamla, och en ny pitong. Toppankare. P Olsson 1992.
16. Ren o Fin6 Sport.png Två stjärnor16m
6 bultar,
Börja på hörnet och runda det åt höger. Klättra rakt upp med krux på ledens brantaste parti. Lättare sedan.Toppankare.
17. Stenbergs led5+ (b) 17m

Samma insteg som led 16. Sedan går leden i princip mellan Ren o Fin och Skoterleden. En kombinationsled av 16 & 18 skulle man kunna säga.
18. Skoterleden6- Mix.png (b) Två stjärnor17m
4 bultar,
Första halva leden är borrbultad sedan Tradsäkrad med mycket fina lägen. Lite knepigt insteg snett åt vänster sedan rakt upp. Toppankare.
19. Kaminen5+ (a) 17m

Följ kaminen, klättra utanför på pelaren eller I kaminen. Går också att laybacka hela sprickan, fin Yosemite träning!
20. Klastrofobi5- (a) 22m

Samma insteg som kaminen men fortsätt in i kaminens mörker. Säkra i taket. Snart återkommer ljuset på andra sidan berget. Klättra över taket och laybackklättra utsteget. Varning för repdrag. Inget för den som lider av cellskräck! OBS, soloklättras oftast.
21. Okänd6- Sport.png 13m
5 bultar,
Numera helbultad med samma insteg som Röd Oktober.
22. Röd oktober6+ Mix.png (b) Två stjärnor14m
3 bultar,
Insteget är precis till höger om den överhängande väggen, i det lilla hörnet. Klättra upp i hörnet (aningen överhängande) säkra med en medium kamsäkring, mantla upp och följ den tunna sprickan omedelbart till vänster om näsan och sedan rakt över taket. Taket säkras med liten kam/kil. Två borrbultar som toppankare.
23. Atomvinter7+ Sport.png (a) Två stjärnor11m
4 bultar,
Rakt upp på små lister till taket, låt bli stora sprickan till höger. Taket är cruxet, finns flera varianter. Borrbultad led.
24. Atomvinter, variant5 (a) 12m

Vill du inte göra originalutsteget, klättra ut åt höger och laybacka uppför den stora sprickan, fint. Topankare
25. Ökänd4+ (a) 12m

Starta i hörnet, följ den vassa stenkanten. Avslutas med att antingen traversera vänster under taket ända bort till Röd Oktober eller rakt upp i den stora sprickan (camalot 6) eller bara snett ut till höger på goda grepp.
26. Johans lösa5+ (b) 9m

Klättra uppför det uppspruckna överhängande partiet.
27. Mickes regndans5- (a) 9m

Klättra över taket och följ sprickan upp.

Aidleder

Obs! Klättra inte nedanstående leder med topprep, utan endast på lead för att minimera onödigt slitage. Var vänlig respektera detta. (Anm. Det finns ytterligare ett antal aidleder på Välaberget som dock inte är utritade i denna förare.)

A. HalvanA1 Aid.png 6m

Okänd förstabestigare och troligen friklättrad. Diedret rakt upp. Några Skyhoks och rurps. Leden är felritad på skissen, Halvan går bakom det stora döda trädet 8 meter till vänster om Captain Hook.
B. NostradamusA2 Aid.png 17m
Pierre Olsson -97
Leden följer den mycket tunna sprickan till vänster om leden Puhs hörna. Säkra inte i hörnet! Det är en friled! Efter den tunna sprickan gå direkt ut på travers till vänster under överhänget, något ”rutten” klippa. Leden har två 8mm-Petzlbultar utan hängare, ta med egna. Exakt ledbeskrivning finns i brevlådan vid Välaberget. Fler än 20 bestigningar.
C. Svart septemberA2+/C3 Aid.png 18m
Rakt upp mot två 6mm-bultar utan hängare. Sedan via beaks och hooks mot två andra 6mm-bultar, även de utan hängare. Spricka mot toppen, samma utsteg som ”Triss”. Exakt ledbeskrivning finns i brevlådan vid Välaberget. Fler än 15 bestigningar.
D. TrissA3/C3+ Aid.png 20m
Pierre Olsson, Tomas Leitner -94
Start vid den hemgjorda borrbulten ute vid den tydliga areten. Rakt upp i den tunna sprickan, sedan över till vänster och upp i nästa tunna spricka. Skyhook travers till vänster och slutligen upp i nästa diagonala spricka (samma spricka som Svart September). Leden har två 8mm-Petzlbultar utan hängare. Ta med egena. Exakt ledbeskrivning finns i brevlådan vid Välaberget. Fler än 30 bestigningar. Historia: Förstabestigningen gjordes med en borrad BAT-Hook i starten, sedan helt naturlig, A4+ var graden då, nu borrad för att undvika markfall på en otroligt fin led som annars knappast skulle repeteras
E. CopernicusA4 Aid.png 10m
Pierre Olsson -99
Leden går uppför den svagt överhängade väggen till höger om frileden Ökänd. Insteg från svaplattan. Följ tunn spricka rakt upp i 2m fortsätt i den andra sprickan och avsluta med en Skyhook, fritt till toppen. Exakt ledbeskrivning finns i brevlådan vid Väla. Färre än 5 bestigningar.
F. Captain HookA4 Aid.png 17m
Leden ej utritad på föraren, men startar 2m till vänster om Nostradamus. Många hooklägen samt Beaks och ett par Copperheads. Fler än 5 bestigningar.
G. A5A4+ Aid.png 10m
Pierre Olsson -98
Leden ej utritad på föraren, men startar 2m till höger om Copernicus. Fix pin i starten, i det lilla taket. Dragning åt höger sen rakt upp på Beaks och Rurps och Hooks. En led med kassa säkringar och stor skaderisk. Endast 1 bestigning.
H. VariantA4+ Aid.png 18m
Pierre Olsson -97
Leden ej utritad på föraren. Samma start som Svart September. Efter andra 6mm-bulten, gå rakt upp till hooktraversen på Triss. Överhängande och många copperheads. 2 bestigningar.

Nedre väggen

Valaberget_nedre

1. Joshua8-/8 Trad.png Fem stjärnor9m
Josef Nyström -05, Mats Olofsson -97?
Den mycket branta breda sprickan som klyver väggen till vänster. Mest hand- och knytnävsjam. Tag förutom standardstorlekar med två camalot #4, eller en camalot #5 och en camalot #4 för denna led.
2. Blå ål7- Trad.png 6m
Alexander Rydén 2007
Klättra den snea stora spickan. Tag med en camalot #5 eller en crashpadd.
3. Lille Skutt6- Trad.png Tre stjärnor9m
Pierre Olsson 1990
Hoppstart, gå sen rakt mot taket. 2 kamsäkringar i tvärsprickorna under taket. 2bb till ankare.
B. Lillefjant7B
Alexander Rydén 2008
Boulder, sittstart på Lille Skutt. Startgrepp har gått sönder lite. Ståstart på problemet heter tåskutt 6B+
5. Donkey Kong6B+ 3m
Alexander Rydén 2007
Boulderled, etableringstart på små crimps
6. Alexis6C Tre stjärnor2m
Josef Nyström & Micke Andersson 2006
Boulderled, etableringstart på sloopers. Sedan ett ryck upp till kanten. lite trixig

7. Sekundära Diftonger7A Två stjärnor
Alexander Rydén 2009
Boulderled, Sitstart sedan upp längs med aretén till starten på Lille Skutt.

IMGP3411_

Josef Nyström på Joshua 8-/8, 2006 Foto: Alexander Rydén

Stora Stenen

Finns flera Aidleder på stora stenen

Traversen i skogen6B+ Tre stjärnor
Okänd
Boulder, Fin hangel travers på stenen brevid stora stenen.
Josef6C+
Josef Nyström
?6A+ En Stjärna
Okänd
Boulder, travers längs med den diagonala sprickan på stora stenen.
Elefanthopp7A+
Alexander Rydén -09
Boulder, Ståstart
Överkörd av en pansarvagn7B+ Tre stjärnor
Alexander Rydén -11
Väldigt fina rörelser! Sittstart på elefanthopp

Överhänget vid stigen

Janssons FrestelseNy8/8+ Sport.png Två stjärnor
Alexander Rydén -10
Powerklättring och dyno.
RäkyogaNy8- Sport.png Tre stjärnor
Explosiv och dynamisk powerklättring.
Christian6C Tre stjärnor
Alexander Rydén -07
Boulder, Startar på baksidan stora stenen. Sittstart, mycket fin

Lilla boulderväggen

Arete’n5B En Stjärna
Christian -07
Conny Kanonkula6A
Boulder, dyno från stora underclings
Streeba6A+
Alexander Rydén -07
Boulder, travers längs hela blocket

Boulders utan sektor

Ass Crack Rocket Attack6C+ Två stjärnor
Alexander Rydén -12

Extern förare

• Materialet till denna sida har skapats av Fredrik Olofsson. Orginalet i PDF finns här.
  • Orginalet till Nedre väggen har skapats av Alexander Rydén och finns här http://www.arekk.se/forarevala.pdf.