Ränkesnipan

Allmän information – Ränkesnipan

Vem har inte funderat på denna klippa när man åkt förbi? uppskattningsvis 120 meter hög ligger den naturskönt alldeles vid sjön Ränken.Första berget där det finns spår från klättrare. Idag går det ca 10 leder på berget , ju längre vänster ut man är desto brantare klättring , följ formationerna. Mitten partiet (110m) är finast på vintern ,mixat , högersidan bjuder klassisk buskklättring. 1 dryg mil från Arvika mot Årjäng/Koppom. Bultförbud. Observera accessreglerna!

Vägbeskrivning

gps

För att länka ska fungera optimalt rekommenderar vi att du har Google Maps installerat. Tänk på att GPS endast tar dig till närmaste adress. Surfar du i webbläsaren tar GPS:en dig hela vägen, använder du maps kommer du till närmaste adress..
Google Maps AndroidGoogle Maps Iphone IOS.

Från Arvika kör längs väg 172 mot Årjäng, Bengtsfors, Sulvik, Jössefors. Om det står något av ovan på skylten så är du på rätt väg. Kör igenom samhället Jössefors några kilometer utanför Arvika. Fortsätt tills du kommer till Sulvik (någon kilometer till). Kör rakt i korsningen med macken och Ica närbutiken. Fortsätt förbi nästa korsning några hundra meter fram (där man svänger av höger mot Åmotfors för att komma till Sulviksberget). Fortsätt ytterligare några hundra meter och sväng av höger i korsningen mot Koppom. Inom en kilometer ser du sjön Ränken på höger sida och du ser klippan i kanten på sjön. Leta dig fram på småvägar till lämplig parkering och promenera.

Access

På Ränkesnipan råder totalt klätterförbud under vissa delar av året. Ta kontakt med Jösse Klättersällskap för att få reda på aktuella förhållanden.

Leder

Leder kommer så småningom.

Övrigt

Det har klättras kors och tvärs över hela berget ändå sedan 70-talet och de flesta leder brukar ligga runt 5/6 eller lättare mix . De flesta leder har gemensamt att de är svårsäkrade lite lösa och ofta väldigt skitiga men att de ändå bjuder på en fin upplevelse av fjällkaraktär. Detta är en av få klippor som erbjuder flera replängder och dess läge gör bestigningen extra ”estetisk”. Berget brukar få ett par bestigningar varje år, men observera att en stor del av toppväggen rasade ner 2006 så undvik om möjligt detta parti.( Försök gjordes 2007 att bryta sig igenom men fick undvikas genom en vänstertravers under det lösa ljusa partiet) Sagorna och myterna berättar om, inte helt säkerställda, patrioter som varit verksamma på den delvis överhängande vänstra delen av berget. De här ’hjältarna’ ska ha lett medels naturliga säkringar och bladbultar åtminstone tre 60 m långa leder i sexa/sjuaregistret , vilket ryktet menar ska vara bitvis utsatta och komplexa leder. Men då ingen vill träda fram i ärans ljus får framtiden utvisa dom över den eventuella bragden. Enligt säkra källor beskrivs lederna av typen: Ypperlig fjällaktig karaktär, vilket naturligtvis även omfattar den hårresande definitionen löst och svårsäkrat.