Mörkberget

Allmän information – Mörkberget

Mörkberget ligger ca 1 mil söder om Järvsö på östra sidan av Ljusnan och har ett 70-tal leder, huvudsakligen i 5:a- och 6:a-registren. Mest tradklättring eller mixade säkringar, men även enstaka sportturer. Leder av 10-55 m längd. Berget har de senaste åren fått rykte om sig att vara helt igenmossat, vilket kanske inte var helt osannt. Detta har det blivit ändring på tack vare Michael Ärfstöm och Emil Persson m.fl. som sopat fram det mesta av vildmarksväggen och stora väggen. Uppdatering: Viltmarksväggen blev borstad igen Sept. 2010.

Foto: Saknas

Access

Det finns häckande fåglar på Mörkberget vilket innebär klätterförbud från 1 april till 31 juli.

Vägbeskrivning

gps

För att länka ska fungera optimalt rekommenderar vi att du har Google Maps installerat. Tänk på att GPS endast tar dig till närmaste adress. Surfar du i webbläsaren tar GPS:en dig hela vägen, använder du maps kommer du till närmaste adress..
Google Maps AndroidGoogle Maps Iphone IOS.

Med bil: I Järvsö, sväng höger (om du kommer söderifrån) eller vänster (om du kommer norrifrån) mot Delsbo, förbi Järvsö kyrka och över Ljusnan. Direkt efter bron, tag höger mot Nor. Efter en lååång raksträcka och en S-kurva, tag höger mot Änga och Torön. Åk på denna grusväg i ca 5 km och håll sedan utkik efter Hästhagsvägen. Parkering är ett problem då det inte är tillåtet att parkera längs med Hästhagsvägen. Enligt en överenskommelse Hälsinge Klätterklubb hade (klubben las ner 2001) fick man parkera på gårdsplanen vid gården mitt emot Hästhagsvägen. Detta gäller dock inte längre då de boende i gården inte vill ha bilar stående där. Parkera istället längs vägen men blockera eller stör absolut inte sommarstugegästerna! Promenera sedan tillbaka till Hästhagsvägen som följs uppåt till den slutar mellan ett rött hus på höger sida och en liten lada eller liknande på vänster sida. Strax innan dessa går en stig in till höger (har suttit en skylt här tidigare, 2009-07-04 låg den omkullvält en bit in på stigen) som följs tills man korsar den bredare stigen som nämns i ”Väg till lägerplats” nedan. Följ de blåa markeringarna på träden, längre fram närmare klippan är stigen markerad med blåa och blåröda snitslar.

Väg till lägerplats

På vänster sida i slutet av Hästhagsvägen finns en stig som börjar vid en skylt märkt med ”Mörkberget”. Följ denna rakt in cirka 10-20 meter till den korsar en bred, upptrampad stig, märkt med blå färg på träden. Sväng vänster in på denna stig och gå cirka 500 meter och sväng av, åt vänster på en mycket mindre stig som är märkt med skylten ”Tältplats”, 10-20 meter innan stigen korsas av en bredare skogsväg (eller följ de blåa markeringarna vidare på den stora stigen för att komma till berget).

Bekvämligheter

Dass, medtag eget papper. Eldstad. Allt vatten måste medtagas, enligt markägarens vilja.

Historik

Per Calleberg har generöst delat med sig av hela Hälsingeföraren till Sverigeföraren. Informationen på denna sida kommer ursprungligen från Hälsingeföraren med text och skisser av Per Calleberg. Skisserna bearbetade till elektronisk form av Emil Persson.

Väggar

Över hela sydsidan av berget finns ett komplext, utspritt system av gnejsväggar. Längst till höger finns Planetväggen, en brant vägg med tunna sprickor. Längre till vänster ligger Stora väggen, en ca 45 m hög, 70 graders vägg med fin sprick- och väggklättring. I vinkel mot Stora väggen ligger Zig-zag väggen, med ett fåtal turer. Längre till vänster finns flera väggar av 10-30 m höjd. Här finns några av bergets finaste leder på väggpartier som Cirkusväggen, Vildmarksväggen och Stålväggen.

mörkbergetskiss1

Planetväggen

mörkbergetskiss2 mörkbergetbild1

Firningsstationer finns mellan utstegen på Pluto och Neptunus och mellan utstegen på Saturnus och Uranus.

1a. Planets pilot, 6- Trad.png (a) En Stjärna15m
Gustav Schaffter och Peter Brolin 1987
Ligger till höger om själva planetväggen. En kort vägg följt av litet scrambling leder upp till det tydliga taket som elegant passeras på bredaste stället.
1. Yttre rymden, 6- Trad.png (c) 8m
Buster Delin och Torbjörn Nilsson 1986
Sparsamt säkrad väggklättring i högerkanten av väggen
2. Pluto, 5 Trad.png (b) 8m
Torbjörn Nilsson m topprep 1983
Fritt: Torbjörn Nilsson och Buster Delin 1983. Tunn, fin klättring. Inte alltför välsäkrad
3. Neptunus, 5+/6- Trad.png (b) Två stjärnor8m
Fritt: Birger Hedlund och Kent Andersson, 1984 Fin handjamspricka. Utsteget är kruxet.
4. Uranus, 5+/6- Trad.png (b) Två stjärnor8m
Torbjörn Nilsson m topprep 1983
Fritt: Buster Delin och Per Calleberg, 1984 Ihållande väggklättring.
5. Saturnus, 5- Trad.png (a) 8m
Fritt: Per Calleberg och Buster Delin, 1984 Spricklinje till vänster om ”Uranus”. Gemensamt utsteg med ”Uranus”.
6. Solstrålen, 5- Trad.png (c) 25m
Peter Brolin 1986
Klättra väggen mellan ”Solnedgången” och ”Saturnus” upp till en hylla. Fortsätt sedan snett upp t h över ett sva.
7. Solnedgången, 3- Trad.png (a) 8m
Buster Delin 1986
Rännan tv om ”Saturnus”.
8. Jupiter, 6+7- Trad.png (b) Två stjärnor8m
Per Calleberg och Peter Brolin 1986
Rakt igenom det tydliga taket i vänsterkanten av Planetväggen. 1 bult. Små friends rekommenderas i horisontalsprickan under taket.

Lägerväggen

mörkbergetskiss3

Firningsstation finns ovanför utsteget på Ghostbuster. Används även för April april.

9b. Schritt tempo, 6+ Mix.png (b) En Stjärna15m
2 bultar, Buster Delin 1989
Startar vid Eggens insteg och och går diagonalt upp åt höger, längs en osannolik linje, för den lätt överhängande väggen ovanför. Runda kanten och sedan följer lättare klättring upp till en hylla med träd och standplats.
9a. Legionären, 7 Trad.png (a) En Stjärna10m
Lars Grankvist 1989
Den överhängande handjamsprickan några meter till vänster om Schritt tempo. Tung och pumpande.
9. Eggen, 3+ Trad.png (a)
Torbjörn Nilsson, Åke Englund och Gunnar Larsson 1981
Tydlig diederlinje mindre än 50 m till höger om Stora väggen. Leder upp till en stor sten med eggvass kant. Utsteget består av att följa eggen rakt upp.
10. Ghostbuster, 5+ Trad.png (b) En Stjärna30m
Per Calleberg, Buster Delin och Åke Englund 1985
Ligger rakt ovanför lägerplatsen. Följer två korta diedrar upp till en stor tall och standplats. Sedan svaklättring till toppen.
11. Lurad, 5 Trad.png (b) 20m
Peter Brolin och Per Calleberg 1986
Klättra en brant vägg ovanför lägerplatsen (1 bult). Sedan layback i hörnet ovanför. Går ihop med ”November” strax under standplatstallen.

Stora väggen

mörkbergetskiss4

Firningsstation finns ovanför utstegen på November/Combat.

mörkbergetbild2 mörkbergetbild3

12. November, 4- Trad.png (b) Två stjärnor50m
Torbjörn Nilsson och Per Calleberg 1982
Startar bakom högra hörnet på stora väggen. Traversera vänster längs en tydlig hylla ca tre meter upp, runt hörnet in på stora väggen. Man kommer då upp till ett par stora flak, dessa klättras upp till en liten hylla. Här kommer man upp till standplatstallen på ”Potent ultra macho”. Strax ovanför den tallen gör man en travers höger och kommer in på en ramp som klättras diagonalt upp åt vänster tills man befinner sig under en större tall. Där klättrar man rakt upp till tallen och gör standplats. Andra replängden traverserar antingen rakt vänster från tallen längs en tydlig hylla in till spricksystemet eller följer en diagonal ramp upp till det samma. Man följer sedan den grova sprickan till toppen.
13. April April, 6- Mix.png (b) En Stjärna40m
3 bultar, Buster Delin och Peter Brolin 1984
Start i sprickor t h om ”Potent ultra macho”, vidare upp över en rödaktig vägg och upp till standplatstallen på November. Sedan rakt upp över väggen med tre borrbultar som inte sitter så tätt.
14. Potent Ultra Macho, 5+ Trad.png (b) Två stjärnor45m
Torbjörn Nilsson och Buster Delin 1983
Nära väggens högerkant mitt för en stor tall, finns en tydlig spricka som ca 10 m upp grenar sig i ett ”Y”. Man följer den vänstra sprickan upp till en ramp som sedan klättras ned ett par meter till en liten tall, där man kan göra standplats. Andra replängden följer rampen tills man kommer upp i nischen vid ”Lilla menasse”. Här traverserar man vänster några meter och klättrar den tydliga sprickan rakt upp tills man kommer in på ”November” några meter under toppen.
15. Lilla Menasse, 6- Trad.png (c) En Stjärna15m
Torbjörn Nilsson, Buster Delin och Per Calleberg 1983
Starta som för ”Megatrend”, men klättra diagonalt upp åt höger mot en liten nisch. Klättra sedan sprickan ovanför den tills man kommer in på ”November”, som sedan kan följas till toppen.
16. Megatrend, 6- Mix.png (c) Tre stjärnor55m
1 bultar, Per Calleberg med topprep 1983
Fritt: (nedre) Born Braaten och Bent Soinung, 1984. (övre) Kent Andersson och Birger Hedlund, 1984 Fem meter nedanför ”Combat”. Starta i en kort spricka diagonalt upp åt höger. Efter några meter kliver man vänster över i en spricka som leder upp till den krokiga tallen. Standplats vid blocket på hyllan. Följ den sick-sakande flakformationen diagonalt upp åt vänster tills den blir vågrätt. Klättra här rakt upp över en knoppig vägg tills ett par sprickor nås. Traversera längs dessa vänster tre meter och fortsätt sedan rakt upp över en slät vägg, till en standplatshylla med en tall och en björk på. Totalt 4-5 bultar och en borrbult.
17. Combat, 5 Trad.png (b) En Stjärna40m
1 bultar, Torbjörn Nilsson, Per Calleberg och Buster Delin 1982
Övre delen: Torbjörn Nilsson och Per Calleberg, 1982 I sin helhet: Torbjörn Nilsson och Buster Delin, 1983 Starta där rännan i väggens vänsterkant börjar. Följ den tydliga grova sprickan tills den upphör. Kort travers höger till en borrbult och sedan upp till den krokiga tallen. Standplats vid det stora blocket på hyllan. Fortsätt sprickan ovanför till toppen. En borrbult. Variant: Gå rakt upp t v om borrbulten [6-]
18. Lugna Gatan, 5+ Trad.png (b) Två stjärnor35m
Torbjörn Nilsson och Åke Englund 1983
Insteget börjar i rännan ovanför ”Combat”, följer sedan hörnet mellan stora väggen och zig-zag väggen raktupp till toppen. Fin, tunn klättring. Välsäkrad med små kilar.

Stora väggen

mörkbergetskiss5

18a. Panorama, 5 Mix.png (b) En Stjärna30m
2 bultar, Buster Delin och Niklas Björnerstedt 1987
Svaklättring nedanför Zig-zag och till vänster om Lugna gatan. Efter det branta kruxet lättar klättringen succesivt av. Utsteg åt vänster under toppen eller gemensamt med Lugna gatan. 2 borrbultar och en fast bult.
19. Zig Zag, 6 Trad.png (b) Två stjärnor17m
Torbjörn Nilsson och Gunnar Larsson 1983
Starta som för ”Ornitologleden”, men efter första korta diedret kliver man höger över ett sva. Svaet klättras tills man befinner sig rakt under den tydliga zig-zag sprickan. Klättra det korta hörnet upp till sprickan och följ den till toppen. Kan vara att ha dubbelt av camalot#3 eller motsvarande.
20. Ornitologleden, 3 Trad.png (a) 25m
Åke Englund och Gunnar Larsson 1982
Går uppför väggpartiet till vänster om stora väggen. Klättra rännan i stora väggens vänsterkant upp till en hylla med en tall. Klättra två korta diedrar och traversera vänster runt ett block, till en hylla med en tall. Lätt klättring till toppen.

Buskväggen

Ligger mellan Zig-zagväggen och cirkusväggen. Hade 1987 inga kända leder, men det kanske har ändrat sig under de senaste 20 åren.

mörkbergetskiss6

Cirkusväggen

mörkbergetskiss7 mörkbergetbild4
21. Mörkrett, 4- Trad.png (b) 50m
Torbjörn Nilsson och Åke Englund 1982
I första inskärningen, dryga 50 m till vänster om stora väggen och till vänster om Buskväggen finns flera leder. Till höger om ett stort tydligt dieder med ett fastkilat block i, finns ett dött träd. Bakom det går ”Mörkrett”, längs en trappstegsformation åt höger. Avslutas med ett svasteg.
22. Ekot, 4+ Trad.png (b) 20m
Åke Englund och Gunnar Larsson 1986
Tydlig spricklinje runt hörnet t h om ”Åkes led”. Det kan vara bökigt att ta sig upp till insteget, men sedan fin klättring.
23. Åkes led (Mörk-två), 5- Trad.png (b) 20m
Torbjörn Nilsson och Åke Englund 1982
På en hylla ca tio meter nedanför det tydliga diedret med det fastkilade blocket växer ett antal tallar. Om man följer hyllan åt vänster runt ett hörn, kommer man till ”Åkes led”. Man kan tydligt se leden tack vare att den är så ren. Leden följer en grov sick-sackande spricka som toppas av ett överhäng. Man följer sprickan under detta ut åt vänster och upp.
23a. Största möjliga tystnad, 6+ Trad.png (b) En Stjärna13m
Buster Delin 1990
Ligger längst t h på den egentliga Circusväggen, runt hörnet t v om Åkes led. En bred spricka leder upp till ett tunnt högervänt dieder. Avslutas med en kort hangel på goda grepp åt höger. Samma standplats som för Åkes led. 4 bultar.
24. Gästspel, 5+ Trad.png (b) 15m
Buster Delin 1984
Fritt: Lars Grankvist och Åke Danielsson, 1986 Sprick- och kamintur i högra delen av Circusväggen.
24a. Daladansen, 8- Mix.png (b) Två stjärnor15m
3 bultar, Johan Luhr 1987
Den tydliga (?) linjen till vänster om Gästspel. Väggklättring för upp till tvillingsprickorna som börjar på halva vägghöjden. Sedan följs dessa upp. 3 borrbultar.
24b. Scnabelkäse, 7- Mix.png (b) En Stjärna15m
1 bultar, Buster Delin, Per Calleberg och Kent Andersson 1991
Går till vänster om Daladansen och har i stort sett samma insteg som denna. Går rakt upp längs en tunn spricka och avslutas med en mycket tunn travers åt vänster. Gemensamt utsteg med Circus maximus. 2 bultar och 1 borrbult.
25. Circus Maximus, 5+ Trad.png (b) 20m
Buster Delin, Peter Brolin och Åke Englund 1984
C-formad spricka i väggens vänstra del
26. Luftakrobatik, 6- Trad.png (c) 7m
Buster Delin m topprep 1984
Fritt: Buster Delin och Björn Isacsson, 1991 Vänstra utsteget på ”Circus Maximus”.

Vildmarksväggen

mörkbergetskiss8 mörkbergetbild5
27. Mitt liv som hund, 6- Trad.png (c) 15m
Buster Delin 1986
Dieder längst upp i högerkanten av ”Vildmarken”. Säkras med småkilar.
27a. Sladdbarnet, 7- Trad.png (c) 17m
1 bultar, Buster Delin och Anna Billman 1990
En brant sekvens leder upp till plattan och areten t h om Safari. Säkras med småkilar och 1 borrbult.
27b. Safari, 6 Trad.png (b) En Stjärna25m
Niklas Björnerstedt och Buster Delin 1987
Följer den tydliga spricklinjen till höger om Sällsamma besynnerligheter. Utsteg via en kort dieder från hyllan strax under toppkanten. Två fasta bultar.
28. Sällsamma Besynnerligheter, 5+ Mix.png (b) Två stjärnor20m
2 bultar, Buster Delin m topprep 1986
Fritt: Buster Delin, Per Calleberg och Peter Brolin, 1987 Startar i det lilla diedret som toppas av ett tak. Runda taket till höger. Leden slingrar sig sedan, via ett flak, i stort sett rakt upp över väggen till ett utsteg som är gemensamt med Gökboet. 2 borrbultar och 2 fasta bultar.
29. Gökboet, 6+ Trad.png (b) 25m
1 bultar, Buster Delin 1986
Väggklättring förbi en borrbult (krux) leder upp till en liten hylla. Följ sedan det bågformiga diedret ovanför tills det är möjligt att gå rakt upp.
30. Mården, 5+/6- Trad.png (c) Två stjärnor22m
Åke Danielsson och Lars Grankvist 1986
Följ sprickan t v om ”Gökboet” och sedan snett uppåt vänster över väggen. Delvis litet pillriga säkringar. Nyborstad Sept. 2010
30a. Familjefadern, 6- Sport.png (b) Två stjärnor22m
4 bultar, Per Calleberg och Peter Brolin 1988
Elegant väggklättring mitt emellan Falköga och Mården. Börjar med lätt, men osäkrad, transportklättring, upp till en hylla. Här blir väggen slätare och det är bara att följa linjen med borrbultar. Efter sista borrbulten går man rakt upp till en firningsstation. 4 borrbultar. Nyborstad Sept. 2010
30b. Falköga, 6+ Mix.png (c) En Stjärna22m
2 bultar, Kent Andersson och Per Calleberg 1987
Spikrak linje till höger om Scener ur ett äktenskap. Lättare, men osäkrad klättring leder upp till den släta slutväggen. Leden slutar vid en firningspunkt med två borrbultar och kedja. 2 borrbultar.
30c. Scener ur ett Äktenskap, 6+ Mix.png (b) En Stjärna25m
3 bultar, Buster Delin, Kent Andersson och Per Calleberg 1987
Väggklättring till höger om Ungkarlsliv leder upp till en spricklös dieder, som toppas av ett överhäng. Efter detta leder en kort travers åt höger till en firningspunkt med kedja ovanför Falköga. 3 borrbultar
30d. Vilddjuret, 7+ Mix.png (b) En Stjärna25m
Rickard Slettmyr någon gång under perioden 1996-98
Går långt till vänster på vildmarksväggen (till vänster om ”Scener ur ett äktenskap”). Borde finnas ett par bultar. (Rapporterad av Robert Kreft på Sundsvalls Klätterklubbs hemsidas diskussionsforum).
30e. Håkan Wankes led, 6/6+ Mix.png (b) En Stjärna25m
Håkan Wanke någon gång under perioden 1996-98
Bredvid ”Familjefadern”. (Oklart om den går t.h. eller t.v. om ”Familjefadern”, men det torde framgå av bultar (?)). (Rapporterad av Robert Kreft på Sundsvalls Klätterklubbs hemsidas diskussionsforum). Sannolikt t.h. om ”Familjefadern”, 3 borrbult, Nyborstad Sept. 2010
31. Ungkarlsliv, 6- Mix.png (b) Tre stjärnor30m
4 bultar, Per Calleberg m topprep 1986
Fritt: Per Calleberg och Kent Andersson, 1987 Vacker och luftig klättring längs den tydliga areten. 4 borrbultar.Nyborstad Sept. 2010
32. Monty Pythons dansande tänder, 6 Trad.png (b) Två stjärnor30m
Harald Brandt topprep 1986
Fritt: Harald Brandt och Per Calleberg, 1987 Följer den eleganta fingersprickan på väggen till höger om Vän nr 4 saknas. Markant krux under den tydliga tvärsprickan. Tyvärr finns vissa möjligheter att ”fuska” genom att kliva ut på steg på areten.

Bra väggen

mörkbergetskiss9 mörkbergetbild6

Firningsstation finns ovanför Alltid attack.

33. Vän nr 4 saknas, 5- Trad.png (a) En Stjärna25m
Buster Delin och Kent Andersson 1986
Tydligt diedersystem som består av tre korta diedrar med hyllor mellan. Vacker layback i utstegsdiedret. Variant: Undvik utstegsdiedret genom att klättra den orensade sprickan på väggen t h.
33b. Strutsen, 4- Trad.png (a) 20m
Per Calleberg och Eva Pettersson 1987
Följer spricklinjen mellan Bra för däj och Vän nr 4 saknas upp till hyllan under det stora taket. En kort travers vänster leder till standplatstallen på Bra för däj.
33a. Strutsen Direkt, 5 Trad.png (b) 5m
Per Calleberg 1987
Direktinsteg över plattan rakt under sprickan på Strutsen. Numera tämligen igengrodd.
34. Bra för däj, 4- Trad.png (a) 25m
Peter Brolin och Per Calleberg 1986
Insteg vid en stor stenskiva 10 m t v om ”Vän nr 4 saknas”. Brant klättring på goda grepp leder upp till en stor tall. standplats. Flera varianter upp finns.
34a. Alltid Attack, 6+ Mix.png (b) Två stjärnor25m
4 bultar, Tony Holmberg och Per Calleberg 1988
En osannolik linje genom taket längst inne i håligheten till höger om Bra tag, och ett par meter till höger om Första hjälpen. Gorillaklättring genom taket leder upp till en hylla där man kan samla kraft inför väggen ovanför. Denna klättras längs en tunn spricka upp till en ny viloposition under utstegsväggen, som sedan forceras i vänsterkanten. 4 borrbultar
34b. Första Hjälpen, 7+ Trad.png (b) 20m
Peter Brolin och Per Calleberg 1987
Fritt: Mathias Flodin, 1989 Tidigare en artificiell tur genom det välvda lilla taköverhänget några meter till höger om Bra tag. Numera svår och rätt tung friklättring med tunna fingerjam och små grepp. Fira ner från en lämplig tall ovanför.
34c. Frenilt Arbete, 5- Mix.png (b) 12m
1 bultar, Johan Wallin och Nicolas Gafgo 1988
Startar i tunna sprickor ett par meter till höger om Bra tag och går upp till ett triangelformat tak, som passeras på bredaste stället. En borrbult på läppen av taket.
35. Bra tag, 5 Trad.png (a) 6m
Per Calleberg och Tony Holmberg 1986
Takproblem på goda grepp i vänsterkanten av en tydlig urgröpning i berget.

Orörda väggen

mörkbergetskiss10

35a. EBB, en bra bult, 6- Trad.png (d) 6m
Tony Holmberg och Buster Delin 1987
Följer areten strax till vänster om Bra tag. Sluttande grepp om steg. Känsligt utsteg. En fast bult i tvärsprickan mitt på. Har inte många repetitioner.
35b. Stensötan, 5+ Trad.png (b) 8m
Per Calleberg och Kent Andersson 1988
Ovanför och till v om Bra tag ligger en tydlig arete. På väggen till v går denna handjamspricka. Avslutas med fingerjam (krux).
35c. Enduro, 7 Mix.png (b) 8m
Rickard Slettmyr någon gång under perioden 1996-98
Arête som startar en bit upp på en vägg något till vänster om ”Alltid attack” (antagligen arêten t.h. om ”Stensötan”). Några bultar. (Rapporterad av Robert Kreft på Sundsvalls Klätterklubbs hemsidas diskussionsforum).

Stålväggen

mörkbergetskiss11

36. Orgier i Adrenalin, 6+ Trad.png (c) Tre stjärnor15m
Per Normark, Kent Andersson mfl 1986
Tung vägg- och spricktur snett nedanför och t h om ”Ståålfågel”. Mycket fin och ihållande klättring.
37. Niklas Kamin, 4 Trad.png (a) 8m
Niklas Björnerstedt 1985
Grov spricka mellan ”Ståålfågel” och ”Orgier i adrenalin”.
38. Ståålfågel, 6+/7- Mix.png (b) Tre stjärnor25m
3 bultar, Per Calleberg och Per Normark 1986
Klättra väggen med 3 borrbultar upp till det tydliga taket. Jamspricka genom och ovanför taket. Friends !
39. Mormors, 4+/5- Trad.png (b) Två stjärnor25m
Buster Delin och Niklas Björnerstedt 1985
Tydlig dieder t h om ”Ståålfågel”. Välsäkrad.

Moderna väggen
mörkbergetskiss12

40a. Pep Talk, 5 Trad.png (c) En Stjärna15m
Per Calleberg och Peter Brolin 1988
Vägg- och sprickklättring längs spricklinjen i högerkanten av Moderna väggen. Jämn och ihållande klättring.
Något svårsäkrat högst upp.
40. Modern Standard, 7- Trad.png (d) 10m
Lars Grankvist 1986
Rakt upp längs grunda sprickor mitt på väggen. En bult i början.
40b. Elda med Pengar, 5- Trad.png (b) 15m
Bertil Dahlin 1993
Stora kaminen mellan Modern standard och Nisse Gandhi
41. Nisse Gandhi, 6- Trad.png (b) 15m
Peter Brolin, Torbjörn Nilsson och Tony Holmberg 1986
Spricktur i vänsterkanten på väggen.

Gestur

Ligger ovanför Stålväggen.

42. Kristallen den fina, 6 Trad.png (b) 8m
Peter Brolin 1987
Tunn väggklättring till vänster om Gestur. En borrbult vid utsteget.
43. Gestur, 5+ Trad.png (c) Två stjärnor8m
1 bultar, Peter Brolin 1986
Väggklättring från hyllan innanför utsteget på ”Ståålfågel”. 1 borrbult med en märklig, hemmagjord hängare.
44. Tungur Knivur, 5+ Mix.png (b) Två stjärnor9m
2 bultar, Buster Delin, Per Calleberg och Peter Brolin 1987
Delikat småstegs- och svaklättring längs svaryggen alldeles till höger om Gestur. 2 borrbultar.
45. Geysir, 5+ Trad.png (c) 7m
Buster Delin 1987
Följer den diagonala spricklinjen snett uppåt vänster till utsteget, som är gemensamt med Tungur knivurs.

Korpväggen

Ligger ovanför Bra väggen.

46. Heklefjell, 4+ Trad.png (a) 5m
Buster Delin och Tony Holmberg 1987
Finger- och handspricka belägen mitt emellan Gesturväggen och Korpen flyger, ovanför Bra för däjs utsteg.
47. Korpen Flyger, 5 Trad.png (b) En Stjärna6m
Peter Brolin och Buster Delin 1986
Kort spricktur på en mindre vägg ovanför ”Mården”.