Helags, Jämtland

Allmän information – Helags,Jämtland

Helagsfjället är med sina 1797 meter Sveriges högsta fjäll söder om polcirkeln. Vid närmare påseende finns oanade möjligheter till fina klätterturer.

Vägbeskrivning

gps

För att länka ska fungera optimalt rekommenderar vi att du har Google Maps installerat. Tänk på att GPS endast tar dig till närmaste adress. Surfar du i webbläsaren tar GPS:en dig hela vägen, använder du maps kommer du till närmaste adress..
Google Maps AndroidGoogle Maps Iphone IOS.

Gps leder endast till jämtland

Mästerfiskarn utan stövlar5+
T. Ekberg M. Ärfström O. Tjärnberg 5/9-05
(6repl)1. 3 30m. Följ gräsrampen tills denna slutar.

2. 5+ 55m. Rakt upp till ett dieder, genom detta och sedan snett uppåt vänster över hyllor med mycket lösgods till stand över ett litet överhäng som kringgås till vänster.

3. 5 45m. Ca. 10 meter rolig klättring rakt upp innan man klättrar snett uppåt höger via hyllor med brantare passager imellan. Standplats under en brant spricka och ett stort tak.

4. 5+ 35m. Klättra sprickan upp till lättare terräng där man klättrar med dragning vänster till en hylla. Efter denna en kort vägg upp till en brant ramp. Följ rampen och gör stand där den slutar.

5. 5 40m. Klättra upp någon meter från standplatsen och traversera sedan vänster över en svårsäkrad svaplatta och vidare ut till hylla på silhuetten. Därefter rakt upp via dieder och lätta svan till stand på hylla med stort flak.

6. 2 20m.

Rakt upp till toppen. Stand med repet runt stort block.

Utan Handske mot himmelen5+
T. Ekberg M. Ärfström O. Tjärnberg 6/9-05
(5 repl.)1. 5+ 50m. Klättra upp ett par meter i botten av bågen till en lång hylla till vänster. I högerkanten av hyllan, klättra rakt upp över svaet till ett litet dieder. Vidare genom diedret till en hylla och sedan över sva upp till den stora gräshyllan. Stand i det stora hörnet halvvägs uppför hyllan.

2. 4 45m. Starta uppför svaet någon meter till höger om standen. Sedan rakt upp förbi stora block till en hylla där väggen blir markant brantare.

3. 5 45m. Klättra den branta sprickan rakt över standplatsen. Sikta sedan på den smala kaminen i slutert av repan, genom denna till stand direkt ovanför.

4. 4 40m. Klättra upp till en ramp/hyllsystem som följ uppåt höger tills den slutar i ett dieder. Stand på den stora hyllan direkt ovanför diedret.

5. 2 35.

Gå någon meter till vänster från hyllan, sedan rakt upp över lätta svan till toppen.